Каталог

Запитання і відповіді

Як правильно зберігати ліки вдома?

Закликаємо Вас уважно ставитися та суворо дотримуватись умов зберігання ліків вдома згідно інструкції до препарату, яку уклав завод-виробник! Для кожного лікарського засобу фахівцями визначені притаманні саме йому температурні обмеження, які мають бути забезпечені при транспортуванні та зберіганні. У жодному разі не можна зберігати лікарські засоби на підвіконні чи під впливом прямих сонячних променів. Якщо температурний режим буде порушено, діюча речовина може змінити свої лікувальні властивості, що може замість очікуваної допомоги завдати шкоди здоров’ю людини. 

Отже, місце зберігання ліків вдома повинно забезпечити:

- захист від сонця;

- захист від вологи (ванна кімната не підходить для зберігання ліків!);

- захист від підвищеної температури – за вимогою умов інструкції (валідол, таблетки валер’яни, водню пероксид зберігаємо у холодильнику);

- захист від електромагнітних коливань електричних приладів та побутової техніки (особливо чутливі до цього гомеопатичні препарати);

- захист від доступу маленьких дітей (проте діти з 5 років повинні знати, де заходяться засоби невідкладної допомоги!).

Будьте пильними та будьте здоровими!

До слова, для зберігання ліків упродовж поточного курсу лікування зручно використовувати таблетниці.

Що робити, якщо ліки виявили побічний ефект або не подіяли?

Якщо ліки мали побічний ефект, описаний в інструкції – слід негайно припинити його прийом та звернутися до лікаря. А якщо Вам здалося, що ліки не подіяли – це не означає автоматично, що лікарський засіб є неякісним або тим більше фальсифікованим. Ліки можуть не діяти з багатьох причин, у першу чергу, у зв'язку з індивідуальною реакцією на цей препарат у дану мить. У фармакології є такий термін як «ноцебо» (від лат. nocebo – "я завдам шкоди") – тобто засіб, що не має реальної фармакологічної дії, але викликає негативну реакцію в пацієнта. Ефект від прийняття такого засобу показаний у кінокартині «Учень Лікаря», де учень приносить вчителю склянку чистої джерельної води, а вчитель вмирає, вважаючи, що прийняв невідому отруту. 

Отже, якщо ліки не подіяли, це, у першу чергу, – привід звернутися до лікаря! Лише фахівець може встановити за симптомами, чи є у цьому конкрентому випадку причини звертатися зі скаргою на якість лікарського засобу (через чинну в Україні систему державного контролю за безпекою та ефективністю застосування лікарських засобів (фармаконагляд), у встановленому законодавством порядку). І, звичайно, для лікування краще надавати перевагу препаратам, виготовленим на заводах, які мають стандарт GMP (Належна виробнича практика).

Щоб подати до Державного експертного центру Міністерства охорони здоров'я України інформацію про побічну реакцію та/або відсутність ефективності лікарського засобу при його медичному застосуванні, на сайті "Державний реєстр лікарських засобів України" передбачена спеціальна форма, яку в режимі онлайн може заповнити як медичний персонал, так і пацієнт (шукайте лінк у правому верхньому куті головної сторінки сайту http://www.drlz.com.ua/).

Як уникнути придбання недоброякісних ліків? Які лікарські засоби фальсифікують найчастіше?

Проблема фальсифікації лікарських засобів – одна з найактуальніших для світового фармацевтичного ринку – є спільною як для країн із розвиненою економікою, так і для країн, що розвиваються. Найчастіше фальсифікують дороговартісні, широко рекламовані, частовживані препарати. За статистикою, лідерами підробок є антибіотики та гормони, які становлять 42 і 20% від усього фальсифікату.

Фальсифікат – це будь-який спосіб імітації оригінального препарату:

- препарат без вмiсту дiючих речовин (замість них крейда, борошно ін.);

- вмiст дiючої речовини, що вказана на етикетцi, є у меншій кiлькості, аніж заявлено;

- виготовлення без наявності необхідної документації (н-д, без ліцензії). 

Раніше правопорушники несли лише адміністративну відповідальність, але внаслідок підписання Україною Конвенції Ради Європи щодо злочинів, що несуть загрозу суспільному здоров’ю, та згідно з Законом України від 12.11.2019 "Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів" тепер виготовлення, придбання, перевезення, зберігання чи збут фальсифікованих ліків карається позбавленням волі терміном від 5 до 15 років, а якщо ці протиправні дії призвели до смерті людини – довічним позбавленням волі з конфіскацією майна.

Основним  документом, який підтверджує якість ліків, є сертифікат якості – документ, виданий виробником про відповідність даної серії лікарського засобу установленим вимогам, завірений печаткою постачальника. Копію цього документу, на вимогу покупця, аптечний заклад зобов’язаний надати впродовж двох діб.

Як правильно приймати ліки?

Дуже часто причиною неефективності ліків є неправильне їх застосування. Тому варто пам’ятати про такі правила прийому медикаментів:

     - переважну більшість ліків запивають чистою негазованою водою кімнатної температури (не менше ½ склянки);

     - цукор та солодощі зменшують ефективність антибіотиків і препаратів заліза;

     - велика кількість спожитої їжі сповільнює дію жарознижувальних і знеболювальних ліків;

     - під час прийому будь-яких ліків варто обмежити споживання шоколаду, горіхів, меду, яєць, ікри, креветок, цитрусових, томатів та полуниць;

     - прийом відразу трьох препаратів загрожує розвитком побічних реакцій у 15-25% випадків. Якщо ж ви прийняли 5-6 препаратів відразу, не проконсультувавшись про можливість їх поєднання, побічні реакції можуть виникнути у 80% випадків;

     - драже і таблетки з оболонкою, як правило, не можна розчавлювати, розжовувати, інакше діюча речовина буде зруйнована кислотою шлункового соку; якщо вміст таблетки вивільняється дуже рано, наприклад, вже у роті, ліки можуть не подіяти або виникнуть небажані побічні ефекти.

Зважайте також на рекомендації фахівців щодо правильного прийому ліків:

     - «приймати натще» - це приймати за 20-40 хв. до першого прийому їжі;

     - «перед їжею» - за 20-30 хв. перед прийомом їжі;

     - «під час їжі, або відразу після їжі» - наприкінці трапези або безпосередньо після прийому їжі;

     - «після їжі» - через 30-40 хв. після прийому їжі;

     - якщо в інструкції не вказано, коли приймати ліки, приймаємо за 30 хв. до їжі

Чому провізор не може розрізати блістер, щоб придбати необхідну кількість таблеток?

Згідно з Наказом Міністерства охорони здоров'я України N 360 від 19 липня 2005 р. порушення первинної упаковки лікарського засобу не дозволяється.

Чи є різниця між поняттями «неякісні» і «фальсифіковані» ліки. Що конкретно це означає?

Неякісні ліки (інакше – субстандартні) – це ті, які виготовлені легальним виробником, але втратили свої властивості через порушення умов виробництва, транспортування або зберігання. А фальсифікат – це товар, який зумисно виготовлений нелегальним виробником. 

Звісно, аптеки і аптечні мережі, які дбають про свою репутацію, працюють так, щоби не допустити неякісні ліки чи фальсифікат до споживача. У мережі аптек «D.S.» створено власні внутрішні регламенти для кожної ділянки роботи, адже ми працюємо за міжнародним стандартом якості ISO 9001. Це додаткова гарантія належної якості ліків, які пропонує наше підприємство своїм споживачам. Вимоги стандарту ISO 9001 торкаються усіх робіт, від якісного виконання яких прямо залежить кінцева якість товарів та послуг: відбір і оцінка постачальників, перевірка закупленого товару згідно з встановленими параметрами, транспортування та зберігання товарів у належних умовах, підготовка та підвищення кваліфікації працівників, ведення відповідної документації, аналізування відгуків і пропозицій кінцевих споживачів.

Чи завжди можна довіряти якості ліків в українських аптеках? Що гарантує пацієнтам якість ліків?

Лікарські засоби є специфічним продуктом, тому їх якість визначається як багатофакторне поняття. Для забезпечення належної якості ліків необхідний чіткий контроль на кожному з етапів їх обігу: під час розробки та клінічних випробувань, при державній реєстрації, у процесі виробництва, продажу та застосування кінцевим споживачем. Кожен крок у цьому ланцюжку регулюють відповідні нормативні документи. Так, з 2010 року для українських виробників медикаментів є обов’язковим дотримання вимог стандарту GMP (Належна виробнича практика). Якість ліків на етапі від виробника до аптечного закладу (перевезення та зберігання на складах) забезпечується завдяки вимогам стандарту GDP (Належна дистриб’юторська практика), яким повинні керуватися фірми-постачальники.

Першочерговим завданням аптеки є створити такі умови, щоби ліки не втратили своєї якості під час зберігання. Якість ліків в аптечних закладах забезпечує дотримання температурного режиму та вологості повітря, захист від світла та підвищеної температури, контроль за термінами придатності, проведення та дотримання чіткого контролю під час прийому товару від постачальника, у процесі зберігання, при відпуску. Також це жорсткі вимоги аптечних закладів у виборі своїх постачальників та кваліфікованого персоналу. Аптека повинна мати достатню площу, бути обладнана кондиціонером та необхідною кількістю холодильників, які мають забезпечувати різні холодові режими. Таким чином, для забезпечення якості аптеці необхідні солідні інвестиції.

Наслідком економії на коштах, які необхідні для належного виробництва, переобладнання складів, аптек та навчання персоналу, є порушення виробничих умов, температурних режимів і т.д. Це призводить до того, що ліки стають субстандартними – втрачають свої властивості, тобто якість, хоча і виготовлені легальним виробником. Це актуальна проблема, оскільки пацієнти, для яких критерієм вибору ліків залишається їх вартість, на жаль, часто не замислюються про умови зберігання препарату, сподіваючись, що якщо купили його в аптеці, то це автоматично гарантує якість.

Аби чітко дотримуватися встановлених законодавством вимог, у мережі аптек «D.S.» створено власні внутрішні регламенти для кожної ділянки роботи, адже ми працюємо за міжнародним стандартом якості ISO 9001. Це додаткова гарантія належної якості ліків, які пропонує наше підприємство своїм споживачам. Вимоги стандарту ISO 9001 торкаються усіх робіт, від якісного виконання яких прямо залежить кінцева якість товарів та послуг: відбір і оцінка постачальників, перевірка закупленого товару згідно з встановленими параметрами, транспортування та зберігання товарів у належних умовах, підготовка та підвищення кваліфікації працівників, ведення відповідної документації, аналізування відгуків і пропозицій кінцевих споживачів.

На що треба звертати увагу під час придбання ліків? Що повинно насторожити покупця (ознаки неякісного препарату)?

Неякісні ліки, внаслідок неправильного зберігання чи виготовлення, можна відрізнити за зміненою щільністю, кольором, вони можуть вкриватися плямами, містити сторонні включення, осад, які неможливо не помітити. Однак, «добрий» фальсифікат відрізнити від справжніх ліків нелегко, це можна зробити тільки в лабораторних умовах. Якщо препарат виглядає по-іншому (виробник не інформував про зміну упаковки), є розмиті або стерті номери серії, терміну придатності, штрих-коду, не вказана країна-виробник, всередині замість анотації вкладено рекламний лист або нічого немає, то варто утриматись від покупки! 

Також зазначимо: ціна в аптеці не може бути дуже низькою (тим паче нижчою, ніж у постачальників), адже аптека платить оренду, зарплату, податки, постійно підтримує систему контролю за якістю зберігання лікарських засобів, навчає персонал. Якщо ціна «підозріло» низькою – ймовірно, хтось вирішив економити на якості або ж на чесності.

Як правильно утилізувати ліки, термін придатності яких минув або вони вже непотрібні?

Фармацевтична продукція, у якої закінчився термін придатності, належить до однієї з найбільш специфічних категорій відходів, оскільки при неправильній утилізації наносить величезну шкоду оточуючому середовищу і людям. У розвинутих країнах вивезення і знищення такого товару здійснюють спеціальні компанії, які мають відповідні дозволи та технічну базу. В Україні недосконале у сфері екології законодавство дозволяє викидати невикористані препарати, окрім наркотичних засобів і вакцин, на полігон побутових відходів.

Здавалося б, яка дрібничка – викинути блістер з таблетками у сміттєпровід, а вміст ампули – злити в унітаз. Кому від того стане зле? Насправді ліки не можна просто змивати в каналізацію. Фахівці Американської агенції з контролю за ліками і харчовими продуктами (FDA) дають своїм співвітчизникам наступні рекомендації щодо утилізації ліків вдома. На їхню думку, більшість лікарських засобів можна викидати, дотримуючись при цьому певних правил з метою гарантування безпеки навколишнього середовища і людей:

Так, протерміновані таблетки і капсули належить дістати з вторинного упаковання, подрібнити і змішати з будь-якими відходами або піском, аби вони втратили товарний вигляд і стали непривабливими для дітей чи тварин. Отриману суміш треба зібрати в поліетиленову, пластикову або скляну ємність, щільно закрити і вже в такому «спорядженні» віддавати на смітник.

У США відповідним законом дозволено віддавати невикористані якісні ліки в аптеки для бідних пацієнтів. Це має бути цільна упаковка і щонайменше 6 місяців до кінця придатності засобу. Натомість європейці здають протерміновані і непотрібні ліки в аптеки, які, своєю чергою, утилізують їх за прийнятими у країні правилами. В Україні, на жаль, відповідних нормативних актів наразі немає.

Чому інколи ліки в Україні коштують дорожче, ніж за кордоном?

Відповідь на це питання лежить у площині державної політики в охороні здоров'я. Україна, на жаль, ще відстає у цій сфері від цивілізованої світової спільноти, де упродовж багатьох років діють різні механізми державної компенсації вартості лікування пацієнтам й активно використовуються медичні страхівки. Сьогодні наша держава регулює ціни тільки на деякі ліки при певних захворюваннях. 
Відтак, особливо у разі хронічної недуги (гіпертонія, цукровий діабет, бронхіальна астма, захворювання щитоподібної залози тощо), радимо докладно розпитати у свого лікуючого лікаря, чи належать необхідні Вам засоби до урядових національних чи місцевих програм, згідно з якими вартість лікування частково або повністю оплачує держава, адже сьогодні перелік таких захворювань і/або лікарських засобів завдяки реформуванню сфери охорони здоров'я зростає. Якщо так, то лікар випише пільговий рецепт, який обслуговують відповідні аптечні заклади у кожному місті.   

Чому ціни на один і той же препарат в аптеках на даний час можуть дуже відрізнятися?

Справді, сьогодні має місце коливання цін на ринку лікарських засобів. Це зумовлено, насамперед, нестабільністю курсу іноземних валют, а також непослідовною ціновою політикою постачальників та окремих компаній-виробників ліків. На жаль, аптеки не мають можливості робити великі товарні запаси, щоб забезпечити незмінну ціну для кінцевого споживача на тривалий період. Саме тому ціни у різних аптеках можуть дуже відрізнятися – основна причина, як вже було згадано, різна ціна закупівлі у різні періоди. Навіть у межах однієї мережі сьогодні немає можливості забезпечити однакові роздрібні ціни.

Зі свого боку запевняємо, що в нашій мережі чітко контролюється норма націнки, встановлена чинним законодавством. Ціни у нас встановлююся централізовано.

Дуже б не хотілося, щоб ця ситуація стала причиною Вашої недовіри до нашої роботи загалом. Тому пропонуємо для уточнення цін в аптеках мережі «D.S.» користуватися відповідною інформацією на нашому сайті, яка представлена в режимі реального часу або ж звертатися в наш Центр підтримки клієнтів за номером 0 800 30 20 60 (цілодобово, дзвінки безкоштовні) – так можна уточнити ціну в конкретній аптеці мережі "D.S." і обрати оптимальний варіант:

Перелік з адресами наших аптек тут

Також пропонуємо скористатися нашою новою послугою – резервування ліків, косметики, медичних і дитячих товарів

Читайте статтю: як зекономити на ліках без шкоди для здоров'я.

Як зекономити на ліках без шкоди для здоров'я?

Зараз кожна сім'я намагається заощаджувати. Як же заощадити на ліках без ризику для здоров'я?

Порада 1: Запитайте в аптеці як отримати картку клієнта. Наприклад, за карткою клієнта «D.S.» надається знижка та діє вигідна система накопичення. Мати картку особливо зручно, якщо доводиться часто звертатися в аптеку.

Порада 2: Якщо у Вас нема фінансової можливості придбати дорогі ліки, запитайте про аналоги з такою ж діючою речовиною. Ліки іноземного виробництва, які зараз у рази подорожчали через зростання курсу іноземних валют, часто значно дорожчі, аніж українські аналоги. Проконсультуйтесь з лікарем або фармацевтом про можливість заміни.

А у разі хронічної недуги (гіпертонія, цукровий діабет, бронхіальна астма, захворювання щитоподібної залози тощо) радимо докладно розпитати у свого лікуючого лікаря, чи належать необхідні Вам засоби до урядових програм, згідно з якими вартість лікування частково або повністю оплачує держава. Сьогодні перелік таких захворювань і/або лікарських засобів завдяки реформуванню сфери охорони здоров'я зростає.  

Порада 3: Беріть участь у акціях! Аптеки часто, розуміючи ситуацію у країні, знижують ціну на сезонні та вкрай необхідні препарати, пропонують знижки 10-25%. Слідкуйте за цими пропозиціями!

Порада 4: Обирайте аптеки чи аптечні мережі, у яких уважно контролюють процес перевезення та зберігання ліків, термін придатності та, на вимогу, надають сертифікати якості. Цим Ви збережете не тільки безцінне здоров'я і кошти, витрачені на неякісні медикаменти, а й час, загублений на лікування фальсифікованими ліками. Обирайте аптеку з бездоганною репутацію та широким колом довіри споживачів.

Детальну інформацію про економію в мережі аптек «D.S.» можна отримати тут

Чи можна повернути або обміняти придбані в аптеці ліки? А якщо виявлено заводський брак?

 

Згідно з Наказом МОЗ України №360 від 19.07.05 р. лікарські засоби та вироби медичного призначення належної якості, відпущені з аптек та їх структурних підрозділів, поверненню (обміну) не підлягають.

Відповідно до ч. 8 ст. 8 Закону України “Про захист прав споживачів” у разі придбання споживачем вищевказаних товарів неналежної якості (протерміновані, фальсифіковані та ін.) фармацевт зобов’язаний замінити їх на товари належної якості або повернути споживачеві сплачені ним кошти, якщо недоліки виявлено у межах терміну придатності. При цьому покупець сам обирає варіант поведінки в такій ситуації, а провізор (фармацевт) лише зобов’язаний діяти відповідно до вимог законодавства. Варто також пам’ятати, що вимоги покупця щодо заміни або повернення коштів за товар можуть бути відхиленими, якщо недоліки товару виникли внаслідок порушення покупцем правил користування і зберігання.

Кінцевим споживачем може бути виявлений заводський брак ліків чи іншої продукції медико-фармацевтичного призначення, наявність якого працівниками аптеки при вхідному контролі якості чи при відпуску товару було неможливо встановити. У такому випадку слід звернутися в аптеку (з товарним чеком, який підтверджує покупку) для обміну на аналогічну продукцію належної якості.

Залишились питання? Зателефонуйте на нашу гарячу лінію 0 800 30 20 60
  • Будні: 8:00-21:00
  • Сб: 9:00-20:00
  • Нд: 10:00-20:00
Безкоштовно зі стаціонарних і мобільних телефонів в Україні

Не займайтесь самолікуванням!

Продукти, послуги, інформація та інші матеріали на офіційному сайті мережі аптек «D.S.» та офіційних сторінках у Facebook та YouTube, включно з товарними етикетками і упаковкою, представлені виключно в інформаційних цілях і не повинні сприйматися як альтернатива консультації лікаря. Мережа аптек «D.S.» не несе відповідальності за будь-який діагноз, встановлений читачем самостійно на підставі розміщеної нею інформації, і не відповідає за зміст будь-яких зовнішніх інтернет-ресурсів, на які зроблено посилання, включно з будь-якими комерційними продуктами або послугами, згаданими у них. Завжди консультуйтеся зі своїм лікарем, якщо у вас виникають питання, пов'язані з вашим здоров'ям.