Як правильно підготувати й адаптувати дитину до шкільних занять в умовах епідемії коронавірусу, що має знати та вміти дитина, яка йде до школи, та багато іншого на актуальну шкільну тематику читайте в нашій статті.

Дітям, які вперше йдуть до школи чи у дитячий садок, особливо складно. Для дитини зміна колективу, режиму дня, нові правила поведінки – своєрідний стрес. Тому потрібно допомогти їй адаптуватися.

Насамперед слід підготувати дитину психологічно, налаштувати режим харчування, сну та відпочинку до того режиму дня, який буде в школі чи дитячому садку.

Що має знати та вміти дитина перед тим, як іти у перший клас?

Психологи користуються терміном «психологічна готовність дитини до школи». Існують певні методики тестування дитини, у межах яких оцінюють мотиваційну, фізіологічну, інтелектуальну, емоційно-вольову та соціальну складову готовності дитини до школи.

  • Мотивація дитини

Чи дитина хоче йти до школи? Чи уявляє дитина, що вона робитиме в школі? Чи погоджується дотримуватися нового розпорядку дня?

  • Психофізіологічна готовність

Чи сформована дрібна моторика дитини? Чи готова дитина користуватися ручкою? Чи може дитина скопіювати зображення предмету, напису. Чи відповідає віку фізичний розвиток дитини (ріст, вага, кількість постійних зубів)? Який стан здоров’я дитини загалом? Чи існують у дитині особливі потреби? Чи потребує дитина інклюзивної освіти? Чи сформовані в дитини навички самообслуговування, гігієни та здорового способу життя? 

  • Інтелектуальна готовність 

Чи розвинена в дитини уява? Чи може дитина скласти невелику розповідь, казку? Чи може дитина розповісти про себе, батьків, місто, пори року, кольори, тварин, фрукти та ін. Чи може дитина знайти відмінність між двома малюнками? Чи може знайти подібні предмети? Чи може повторити короткий вірш, пісеньку? Чи може за серією малюнків скласти оповідання?

Чи вміє дитина робити висновки, аналізувати, порівнювати? Наприклад, знайти, чим подібні і чим відрізняються предмети; узагальнити групу предметів; порівнювати предмети за розміром, формою, орієнтуватися у просторі, керуючись поняттям «далеко-близько», «вгорі-внизу», «праворуч-ліворуч», «більше-менше» та ін.

  • Емоційно-вольова готовність

Чи здатна дитина контролювати свої емоції? Чи швидко втомлюється? Чи потребує дитина обіднього сну? Чи здатна зосередитися, наприклад, складати пазли, бавитися конструктором?

Чи здатна дитина втримати увагу та як тривало? Чи готова дитина до вимог школи, наприклад, зміни розпорядку дня? Наскільки готова змінити щоденну поведінку, прилаштуватися до слухання та виконання завдань вчителя?

  • Соціальна готовність

Соціальна готовність дитини означає здатність жити й розвиватися в колективі, соціальному оточенні, мати відповідні навички комунікації, соціальну компетентність (вербальну активність, виконання вимог та дотримування правил поведінки), вміти відстоювати власну позицію та домовлятися, приймати рішення, орієнтуватися у просторі та часі).

  • Необхідні поведінкові навички

Чи здатна до самоорганізації: чи може самостійно вдягнутися, скласти свої речі, прибрати посуд?

Загалом для дошкільнят 6-ти років властивий кооперативно-змагальний характер спілкування з однолітками. При взаємодії з дорослими діти мають вміти вислухати дорослого, зрозуміти послідовність виконання завдань. Зріла дитина розуміє свої переживання, базові емоцій: радість, сум, страх, злість. Окрім того, важливими є сформовані навички ігрової діяльності, розвинена соціальна активність, засвоєні моральні та поведінкові норми. Батькам варто звернути на правильність вимови всіх звуків дитиною та, якщо потрібно, вчасно звернутися до логопеда.

Ефективна підготовка до школи в домашніх умовах

Загалом досвід відвідування дитячого садочка допомагає дитині швидше адаптуватися до нових ширших соціальних контактів (не лише з однолітками) і правил поведінки в школі. Переважно імунітет здорової дитини також більш готовий до школи після дошкільних закладів, адже вже існує досвід перших дитячих інфекційних хвороб.

Проте кожна дитина унікальна, тому не можна стверджувати, що садочок є обов’язковим для всіх. Особливо, коли йдеться про дітей, що мають певні негаразди зі здоров’ям чи потребують особливих умов. Сьогодні існує багато альтернативних можливостей якісно підготувати дитину до школи, зокрема завдяки послугам професійних репетиторів, вихователів, психологів, логопедів. Також часто є можливість знайти приватний дошкільний заклад, що надає якісні послуги.

Обираючи репетитора, варто звертати увагу на рекомендації, професійні досвід і навички, а також керуватися вашою інтуїцією. Ніщо не замінить особисте знайомство з фахівцем, ваше спостереження за його працею, навиками залучення дитини до спілкування, до гри, до навчального процесу, тому поцікавтеся про можливість бути присутнім на ознайомчому занятті.

Умови підготовки дітей до школи

Для успішної підготовки дитини до школи в домашніх умовах її варто розумно організувати. Має сенс поєднання підготовчих занять удома з додатковим відвідуванням спеціальні курсів.

Попри виховання вдома, дітям у віці 3-4 років варто комунікувати з однолітками. Починати можна з різноманітних гуртків дитячої творчості, наприклад, музики для найменших, аквааеробіки, малювання пальчиками, ліпки. У віці 5-6 років можна відвідувати розвивальні групи для дошкільнят чи індивідуальні заняття з репетитором. Також варто пам’ятати про відчуття міри, не варто дитину дошкільного віку перевантажувати щоденними інтенсивними заняттями, особливо, якщо для цього треба відвідувати різні локації. Також не варто вдень планувати різні гуртки, адже надмірне психоемоційне навантаження дитини не принесе користі. Залиште час дитині на дитинство!

Підготовка до школи: вправи, прийоми, підходи

Привчайте дитину до коротеньких «уроків» тривалістю 15 хвилин. Тут вам стануть у пригоді спеціальні зошити для підготовки дитини до школи, розроблені професійними педагогами.

Поєднуйте гру з навчанням:

  • Порахуймо, скільки яблук на тарілці?
  • Скільки гостей сидить за столом?
  • Якого кольору предмети?

Не примушуйте дитину «навчатися» через силу, навпаки, намагайтеся розбудити уяву та цікавість дитини, адже гра – це природний пізнавальний процес. Спільні заняття з іншими дітьми також збільшують мотивацію дитини.

Дітям досить важко всидіти на одному місці 15-20 хвилин, особливо якщо є цікавіше заняття, наприклад, погратися м’ячем. Тому продумайте режим дня так, щоби дитина перед уроком вже встигла нагулятися, набавитися, поїла та не була сонною. Чергуйте пасивні заняття, як-от читання, рахування, письмо, із більш активними іграми, фізичною активністю чи вільною грою, малюванням.

Не сваріть та не карайте дитину за помилки, адже це може віднадити її від навчання і творчості. 

Підготовка імунітету дитини до школи

Першого вересня дитина потрапляє в новий колектив однолітків, що мають різну мікрофлору і по-різному реагують на хвороби. Для того, щоби підготувати дитину до таких викликів, варто ще влітку перед школою звернути особливу увагу на харчування дитини, а саме давати більше свіжих овочів, фруктів, ягід, зелені, горіхів. Готуйте дітям улюблені страви з овочів. Заохочуйте їх збирати врожай ягід, фруктів. Харчування дитини має бути збалансованим і містити необхідну кількість вітамінів та мікроелементів. Не забувайте про корисні ненасичені жирні кислоти. Двічі на тиждень готуйте дитині рибу. 

Про користь риб’ячого жиру, риби та омега-3 жирних кислот читайте в нашій статті.

Про користь ягід читайте в нашій статті.

Про засоби для зміцнення імунітету та як залишатися здоровим восени та взимку читайте в нашій статті.

Які основні причини появи запаху ацетону в дітей та як його позбутися, дізнавайтеся тут

Адаптація дитини до шкільних занять

Для кращої адаптації дитини до школи варто ще за місяць вирівнювати режим дня. Наприклад, зранку – вставання о 7 годині ранку, ранкове вмивання та туалет, вбирання та сніданок. Важливо також привчити дитину вчасно лягати спати о 9 годині вечора. Для того ще за дві години до сну зменшіть активність дитини, обмежте час мультиків, час контакту з екранами гаджетів, не використовуйте штучне освітлення із синім спектром. Попрацюйте над звичкою дитини планувати наступний день та готувати необхідні речі заздалегідь.

Заплануйте з дитиною декілька днів святкового шопінгу перед школою. Якийсь день виберіть з дитиною канцтовари, що їй сподобаються. Окремо підіть за одягом та взуттям. 

Не завантажуйте дитину з першого дня додатковими гуртками та репетиторами, дайте їй можливість призвичаїтися до нового режиму життя та вимог школи.

Вважається, що для адаптації дитини до школи потрібно 4-6 тижнів. Тому вибір додаткових активностей варто перенести на жовтень. Також дізнайтеся думку класного керівника, чи потребує дитина додаткового навантаження. Також обов’язково врахуйте бажання самої дитини. Не примушуйте дитину відвідувати гуртки, якій їй не до вподоби або які сильно виснажують дитину. Адже школа – це тривалий процес на 11 років.

Стежте, щоби дитина достатньо гуляла на свіжому повітрі, була на сонці. Адже тривале перебування в приміщені при відсутності сонця негативно впливає на стан здоров’я дитини, на її сон.

Про сезонну депресію читайте тут.

Для полегшення періоду адаптації варто придбати для дитини спеціальні вітамінні комплекси (наприклад, серії Супрадин, Солгар, Доппельгерц, Алфавіт, що вміщують вітаміни групи В, а також кальцій, фосфор, магній, залізо, йод. Вони нормалізують психологічний стан дитини, покращують розумову працездатність, сприяють нормальному розвитку і росту організму, поповнюють раціон харчування дитини. Якщо немає спеціальних вказівок лікаря, приймати такі дитячі вітамінні комплекси потрібно курсом 3-4 тижні. 

Особливості шкільного навчання під час пандемії COVID-19 

Епідемія COVID-19 змінила наше життя. Від 1 вересня 2020 року в школах необхідно дотримуватися соціального дистанціювання, правил гігієни, користуватися антисептиками, засобами індивідуального захисту (медичними масками) – згідно з рекомендаціями МОЗ (від 5 серпня 2020 року). Педагогам варто спілкуватись із батьками переважно дистанційно, включно через онлайн-засоби комунікації, а учням із захворюваннями дихальної та імунної систем рекомендовано вчитися дистанційно або на екстернаті. 

До початку навчального року засновникам закладів рекомендовано забезпечити школи дезінфекційними та мийними засобами, засобами індивідуального захисту. Директори закладів мають обладнати у школах місця для обробки рук та збору використаних масок і рукавичок, а також створити умови для соціального дистанціювання й уникнення скупчень.

Щоби створити умови для дистанціювання, зокрема, рекомендовано: 

  • відкрити декілька входів до будівлі; 
  • збільшити відстань між партами; 
  • використовувати розмітку на підлозі для організованого руху коридорами; 
  • виокремити зони переміщення для різних вікових категорій учнів;
  • використовувати великі приміщення – зокрема, актові зали, рекреації, коридори, адаптовані для потреб навчання; 
  • за сприятливих погодних умов проводити заняття на відкритому повітрі;
  • встановити гнучкий графік початку занять для різних категорій учнів.

Також у школі мають бути передбачені:

  • при вході – місце для обробки рук антисептиками;
  • контейнери для збору використаних масок;
  • наявність рідкого мила, паперових рушників, сушарки для рук у туалетах;
  • у медпункті – запас засобів індивідуального захисту, дезінфекційних засобів;
  • безконтактні термометри;
  • розмітка на підлозі для дотримання дистанції;
  • провітрювання приміщень після заняття;
  • дезінфекція поверхонь, дверних ручок, вимикачів, пультів, столів, парт, крісел, перил та ін. у кінці робочого дня.

Читайте в нашій добірці статей про профілактику COVID-19:

Аби зменшити кількість можливих контактів між учнями, міністерство рекомендує закріпити за класами окремі кабінети, обмежити спільні збори, руханки. Маски мають застосовуватися при вході в школу, на коридорі, дозволено знімати в класі. Заохочується також проведення уроків на свіжому повітрі за відповідної погоди. Розглядається можливість змінювати години уроків і перерв, а також терміни семестрів, канікул – із урахуванням епідеміологічної ситуації.

Розрізняють чотири рівні епідемічної небезпеки – «зелений», «жовтий», «помаранчевий» або «червоний». При «червоному» рівні відвідування закладів освіти здобувачами заборонено, отже, освітній процес відбувається дистанційно.

Рішення щодо особливостей організації освітнього процесу в закладах освіти в умовах «зеленого», «жовтого» та «помаранчевого» рівнів небезпеки ухвалює педагогічна рада закладу з урахуванням тимчасових рекомендацій Головного державного санітарного лікаря щодо протиепідемічних заходів у закладах освіти. 

 

Рекомендована література:

https://mon.gov.ua/ua/news/yak-stvoriti-bezpechni-umovi-u-shkoli-j-pidgotuvati-navchalnij-rik-do-mozhlivih-zmin-epidemichnoyi-situaciyi-rekomendaciyi-mon-shodo-startu-2020-2021-n-r

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/key-messages-and-actions-for-covid-19-prevention-and-control-in-schools-march-2020.pdf

https://www.unicef.org/coronavirus/what-will-return-school-during-covid-19-pandemic-look

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/index.html

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/pdf/Reopening_America_Guidance.pdf

https://www.gov.uk/coronavirus/education-and-childcare

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/COVID-19-schools-transmission-August%202020.pdf

 

Автор статті:

Ольга Летнянчик, лікар, медичний блогер.

У 2003 році закінчила Львівський національний медичний університет ім. Данила Галицького, здобула кваліфікацію лікаря.

«Беру участь у декількох проектах у сфері популяризації здорового способу життя, збереження та зміцнення здоров’я. Вірю, що знання – це перший крок на шляху до змін на краще».